Ons $300 appartement in Seoul (Gangnam area)


Ga jij naar Seoul verhuizen en ben je op zoek naar een plekje voor jezelf of iets voor jou en je partner? Dan heb ik een hoop informatie voor je! Sinds november woon ik samen met mijn vriend in een klein appartement in Gangnam area. In dit artikel zal ik vertellen hoe wij deze woning gevonden hebben en wat wij hiervoor betalen. In de loop der tijd zal ik ook andere woningen delen.

ZigBang
De woning hebben we gevonden via de Koreaanse app ZigBang (직방). In deze app vind je verschillende type woningen in alle wijken in Seoul. Je moet simpelweg aangeven wat voor type woning je zoekt en ik welke wijk je graag wil wonen. Het nadeel is echter dat de app enkel en alleen in het Koreaans is.

Budongsan
Een Budongsan (부동산) is eigenlijk een makelaar, een tussenpersoon tussen jou en de verhuurder van de woning. Deze makelaren bieden de woningen aan op ZigBang, met hen heb je dan ook contact. Via een contactformulier geef je jouw Koreaanse telefoonnummer op en ze bellen of smsen je dan terug. Let er wel op dat ze vaak geen of bijna geen Engels spreken.

Is er een afspraak gemaakt voor het bezichtigen van een woning? Reken er dan maar op dat je met hun op een mini tour gaat. Vaak met de auto laten ze je verschillende vergelijkbare woningen zien. Je kunt aangeven er even over na te willen denken en ze even later een berichtje te sturen.





Contract maken
De meeste woningen worden verhuurd voor minimaal 1 jaar. Wij hebben een contract van een half jaar aangevraagd met als tegenprestatie dat we de borg zouden verhogen. Over de borg vertel ik later meer. In ieder geval spreek je op het kantoor van de Budongsan af voor het ondertekenen van het contract en komt de verhuurder daar ook naartoe.

Let erop dat de Budongsan zelf ook wil verdienen. Tijdens het ondertekenen zullen zij ook om een bedrag vragen. Bij ons was dat zo’n 200.000. Zonder dat ze hier ooit iets aan ons over gemeld hadden. Wij hebben meerdere malen met onze Budongsan afgesproken en ook met een Koreaanse vriendin erbij. We hebben meerdere keren letterlijk gevraagd hoeveel geld wij moesten meenemen -contant- voor de meeting om het contract te ondertekenen. Nergens lieten zij vallen dat wij hen moesten betalen. Voor zover wij wisten hadden zij een deal of iets met de verhuurder en waren wij hen niets verschuldigd. Wij hebben enorm geprotesteerd en hoefden uiteindelijk niet te betalen. Zorg ervoor dat je goed bent voorbereidt en vraag eventueel van tevoren hoeveel geld zij vragen.

Borg
Terug naar het contract. In Korea moet je vrijwel altijd een borg betalen. Minpuntje, zo’n borg is vaak minimaal een miljoen won. Mijn vriendinnen (waarvan ik het weet) hebben 1.000.000 won betaald, 1 maand huur, 5.000.000 won en een vriendin zelfs 10 miljoen won! De standaard is wel dat hoe hoger de borg, hoe lager de maandelijkse huur. Voor iedere miljoen extra, gaat er vaak 10.000 maandelijkse huur af. Onze woning stond aangeboden als 360.000 per maand met een borg van 1.000.000 won. Wij verhoogde deze borg naar 2 miljoen en bleven dus over met een maandbedrag van 350.000. Hier komen iedere maand nog kosten bij voor elektriciteit en gas. Dit komt neer op ongeveer 40.000 per maand, maar dit verschilt uiteraard iedere keer weer.

Volgens mij heb ik alles nu wel besproken. Mocht je nog vragen hebben, kun je deze uiteraard stellen. Vergeet ook zeker niet om onze home tour te bekijken J We wonen trouwens in Nakseongdae (낙성대), dat slechts 13 minuutjes met de metro van Gangnam (강남) vandaan ligt. 

Zou jij in Seoul willen wonen?