Valentijnsdag in Zuid-Korea, geen cadeautje voor mij?

Valentijnsdag in Zuid-Korea is alles behalve de Valentijnsdag die wij in Nederland kennen. Stiekem keek ik er wel naar uit, Valentijnsdag. De eerste die ik samen met mijn lover Laziz zal doorbrengen. Hoewel Valentijn niet echt een feestdag is waar we wat om geven volgens mij, hebben we elkaar ook gewoon wat cadeau gedaan met Pepero Day (Koreaanse feestdag). Dus ach, met Valentijnsdag zou ik ook wel iets kleins kunnen verwachten. Of toch niet? Nope! In Korea vieren ze het namelijk helemaal anders. Benieuwd naar Valentijnsdag in Zuid-Korea? Lees van snel verder.

Even een throwback naar het ontstaan van Valentijnsdag, en daarvoor gaan we helemaal terug naar ± 270 jaar na Christus. Sint Valentinus, een bisschop uit Italië, is de man waar het mee begon. Eén van zijn hobby’s was het verzorgen van zijn bloementuin en mensen kwamen van ver om deze te bewonderen. Jonge stellen schonk hij dan een bloem als symbool van trouw en genegenheid. Toen hij gestorven was – op 14 februari – werd zijn graf veel bezocht door verloofde stellen omdat ze zijn zegen over hun toekomstige huwelijk wilden. In 496 jaar na Christus riep Paus Gelasius I 14 februari officieel uit tot de dag van de Heilige Valentijn. Uiteindelijk begon de Verenigde Staten deze dag om te toveren tot iets commercieels; een dag om je anonieme liefde te verklaren. Tegenwoordig is daar ook al weinig van over en geven stelletjes elkaar vaak iets van de vele cadeausets die in de winkels liggen.


Terug naar Valentijnsdag in Zuid-Korea. Zoals ik al in de intro zei, hoef ik helaas geen kleinigheidje te verwachten. Het is hier namelijk de bedoeling dat de vrouwen hun partner een geschenk geven, en niet zomaar iets… chocolade! Dit wordt gedaan als een teken van genegenheid. Winkels verkopen de mooiste cadeausets met Ferrero Rocher, Twix en andere chocolade. Hartstikke leuk hoor, maar waar blijft mijn choco dan? Gelukkig hoef ik daar niet heel lang op te wachten… Zuid-Korea kent namelijk een ‘liefdes-dag’ op iedere 14e van de maand. Op 14 maart is het ‘White Day’ waarbij de man een cadeau moet geven (hierover meer in maart!). De laatste jaren wordt Valentijnsdag hier steeds meer gepromoot als een dag voor stelletjes waarbij zowel mannen als vrouwen elkaar iets schenken. Weer lekker commercieel natuurlijk.

Wist jij dat Koreaanse Valentijnsdag anders is?

Photo by Tyler Nix on Unsplash